Foto: Anders Stenström 2024-05-29
Åminne avlopps samfällighet
Välkommen till Åminne avlopps samfällighets hemsida
Projektet
I mars 2013 samlades boende i området runt Gothem Hammar till ett möte i Gothems Bygdegård för att diskutera avloppsfrågan i området. Många hade fått anmaning av Region Gotland (Klart Vatten) att åtgärda enskilda avlopp så intresset för att bilda en gemensam anläggning med reningsverk var mycket stort, ca 95 personer kom till mötet. I april 2014 samlades man åter för att konkret planera för en gemensam avloppsanläggning. Då bildades en förening med namnet Åminne Avloppsförening. Ett antal personer som fick i uppdrag att leda arbetet med att förverkliga detta. Till att leda detta arbete utsågs Olav Lindahl.
Som entreprenör att utföra arbetet med grävning av stamledning och anläggande av reningsverk anlitades Sydöstra Gotlands Schakt AB (OSAB). Arbetena påbörjades i september 2014 och hela anläggningen var färdig att tas i bruk i april 2015. Anläggningen ägdes under entreprenaden av OSAB som överlät hela anläggningen till Åminne Avloppsförening vid årsskiftet 2015/2016. Driften av anläggningen sköts av Gotlands Vatten och Avlopp AB, ett företag som ägs av Anders Silvén.
Då ägandet av stamledning och reningsverk (gemensamhetsanläggning) bör administreras av en samfällighetsförening, bildades en sådan genom en lantmäteriförrättning i juli 2016. I september 2016 registrerades denna samfällighet med namnet Åminne avlopps samfällighetsförening. I samband med detta avvecklades den ideella föreningen ”Åminne Avloppsförening” och dess tillgångar överfördes till Åminne avlopps samfällighetsförening.
Åminne samfällighetsförening består av drygt 200 medlemmar/fastigheter i området runt Gothemhammar, Åminne, Vitviken och ett område vid Arumsvägen i Gothem, samt Tjälder i Boge. Ett omfattande arbete, både praktiskt och administrativt, har lagts ned för att förverkliga projektet. Vi kan nu glädja oss åt att alla som anslutit sig nu har ett väl fungerade avlopp till nytta inte bara för oss utan och också för miljön.
Bilderna är tagna av Ulf Olofsson vid OSAB under tiden som arbetet med stamledningen och reningsverket har pågått. (Går att klicka på bilderna för större format).
Utbyggnad av reningsverket 2019
Vad gäller på vintern då ingen är
i huset och värmen är avstängd?
För att undvika att vattenlås och WC-stolar fryser häll i Bioetanol.
Tillhandahålles av Samfälligheten utan kostnad och finns att
hämta hos Olav Lindahl, Paradisvägen 11 i Gothem.
Hör av Dig innan hämtning på tel 070-5952964.
GLYKOL FÅR ABSOLUT INTE HÄLLAS I
SÅ ATT DET KOMMER UT I AVLOPPET.
PROCESSEN I RENINGSVERKET BLIR DÅ FÖRSTÖRD!!
Övrig information